Negombo to Hikkaduwa by train

29 augustus 2017 - Hikkaduwa, Sri Lanka

Gisteren hebben we besloten dat we naar Hikkaduwa gaan voor 3 nachten! Om kennis te maken met het treinreizen in Sri Lanka nemen we de trein. Taxi is namelijk redelijk duur omdat het ongeveer 150km is.

​Na wat zoeken op internet, op de app Rome2Rio (bedankt Alberto en Eva :P) en tot slot door navraag bij het hotel, maken we een planning. We willen om 07.30u de trein pakken, dus om 06.30u uit ons bed! We moeten namelijk nog een taxi regelen die ons, met onze backpacks, tassen en handbagage koffertjes naar het treinstation van Negombo kan brengen.

Die avond gaan we opnieuw lekker eten bij restaurant Sea View en daarna kijken we de spannende eerste aflevering van Penoza!

De volgende ochtend, vanochtend dus, staan we vroeg op. Het hotel zou voor ons een ontbijtpakketje maken en zij bellen een taxi voor ons. Het hotelpersoneel moet een beetje lachen als ze ons aan zien komen met alle drie een backpack op ons rug, een handbagage koffertje in de hand en Maartje en ik met nog een dagrugzak op onze buik gebonden. We lijken wel pak ezels en zo voelen we ons ook hahaha!​ Er zijn hiervan geen foto's gemaakt want deze kunnen als schokkend ervaren worden (nee hoor, grapje!)

De taxi brengt ons naar het treinstation, waar we ruim op tijd, 07.07u aankomen. De taxi begint te vertalen wat de omroepster van het treinstation zegt. Hij probeert ons duidelijk te maken dat de trein van 07.30u binnen 5 min gaat vertrekken (beetje te vroeg dus). Wij snellen ons naar de ticket balie en hierna rennen we, met als onze spullen (ter visualisatie) naar de trein. Het lijkt erop dat de trein alleen maar 3e klasse coupés heeft, hierom stappen we maar gewoon in en zien we het wel.

Eenmaal in de trein zijn we blij dat we erin staan. Al snel zijn er veel behulpzame mensen in de volle trein die ons helpen met het uitstallen van onze bagage in de bagage rekken. Ook maken we een praatje met verschillende lokale bewoners. We voelen ons op ons gemak in de trein, ondanks de drukte. Een Srilankaanse man verteld mij dat we een slechte dag/uur hebben uitgekozen om met de trein richting Colombo te reizen omdat de trein van 07.30u niet rijdt en nu iedere werkende Srilankaan die richting Colombo moet met de trein, deze trein pakt. Het wordt dan ook als maar drukker en als we denken dat het niet voller kan, komen nog 10 mensen de wagon in gestrompeld.

Eigenlijk genieten we toch wel van deze reis omdat we nu echt tussen de bevolking staan, ons op ons gemak voelen en we onze ogen uit kijken. Er komen bijvoorbeeld mensen vanaf de spoorrails aangelopen en klimmen de trein in of hangen met z'n drieën, aan een kant, buiten de trein.

Een behulpzame Srilankaan helpt ons overstappen op Colombo Fort naar de trein richting Hikkaduwa. Hier zijn we erg blij mee want doordat we de directe aansluiting halen, hebben we bijna 2,5uur minder reis- en wachttijd. De reistijd was trouwens ongeveer 1,5uur van Negombo tot Colombo Fort en ong 1,5uur van Colombo Fort naar Hikkaduwa.

Gelukkig was de trein richting Hikkaduwa een stuk minder druk en zijn we uiteindelijk om 11.00u aangekomen bij hotel Finlanka in Hikkaduwa.

We zijn dood op van de treinreis en het meedragen van al onze bagage dus hebben we vanmiddag lekker aan het strand gelegen. Voor snorkelen en het spotten van zeeschilpadden was het een verkeerd moment want de zee was erg ruw met een harde stroming. Morgen willen we waarschijnlijk een surfles gaan nemen en misschien, als de zee rustig is, snorkelen en zeeschilpadden vinden.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ellen:
    29 augustus 2017
    Wat leuk om te lezen Simone!
    Geniet ervan!
  2. Peter en José:
    1 september 2017
    Een hele ervaring rijker reeds Simone. Ziet er allemaal mooi uit. Leuk om je verslag te lezen, foto's en video te bekijken. Zijn we weer helemaal bij. Succes en groetjes.
  3. Peter en José:
    1 september 2017
    Wat een ervaring! Superleuk. Wij hopen dat je een fantastische stage zult hebben. We houden ons op de hoogte. Veel succes. Groetjes.