3 dagen Hikkaduwa en 2 dagen Colombo

4 september 2017 - Wattala, Sri Lanka

De drie dagen in Hikkaduwa waren ontzettend leuk! We hebben heel erg genoten en veel gedaan!

We waren dit keer te gast bij hotel Finlanka. Om jullie even een beeld te geven: het ligt aan een onverharde weg, achteraf in de bossen. Toen we hier aankwamen was dit natuurlijk wel even schrikken maar verder was het hotel erg mooi. De eigenaar was erg vriendelijk en deed er alles aan om het ons zo goed mogelijk te maken. Zijn vrouw maakte iedere ochtend een heerlijk Srilankaans ontbijt voor ons met vers fruit, een gebakken eitje, verschillende curry's, hoppers en roti. Dit was wel even wennen en we kregen de ontbijttafel nooit helemaal leeg gegeten maar dit was gelukkig geen probleem.

De eerste dag na de treinreis hebben we vooral onze rust genomen en een poging gedaan om te snorkelen. Helaas was de zee zo ruig dat er weinig te zien was tijdens het snorkelen. We hebben de avond samen afgesloten met een etentje bij een restaurantje waar we verse vis hebben gegeten.

Op dag 2 hebben we eerst lekker uitgeslapen en hierna gingen we naar de turtle farm. De turtle farm, eigenlijk de 'Sea Turtle Hatchery & Rescue Center'  red verschillende soorten gewonde zeeschildpadden en daarnaast houden ze zeeschildpad eieren. De 2 dagen oude zeeschildpadjes worden uitgezet in de zee.

We kwamen precies op het goede moment want we mochten de baby zeeschildpadden vrij de zee in laten. Wat was dit een super leuk moment!! (Zie foto's en video) Verder hebben we nog rond kunnen kijken bij de verschillende zeeschildpadden die ze hier hielden en gered hadden.

Ohh wat ik nog ben vergeten te vertellen, onze tuktuk chauffeur was deze dag Aloha (zo moesten we hem maar noemen, want hij had een te moeilijke en lange naam haha). Aloha was heel aardig en is de hele dag met ons op stap geweest. Ten eerste bracht hij ons naar de turtle farm, waar hij heel veel uitleg gaf over de verschillende zeeschildpadden. Toen we klaar waren bij de turtle farm vroeg hij ons of we ook nog naar de maansteenmijn wilden, daar kon hij ons heen brengen en de entree zou gratis zijn. Dus op naar de mijn!

In de mijn kregen we een rondleiding hoe de plaatselijke bevolking uit de mijn de maansteen verzamelde waarna ze deze helemaal bewerkte tot bijvoorbeeld een mooie ring of ketting. We werden hierbij ook rondgeleid door de werkplaats waar de werknemers druk bezig waren met het bewerken van de stenen. Uiteindelijk kwamen we in de winkel waar de stenen/sieraden werden verkocht.

Op de terugweg zijn we gestopt bij het monument voor de Tsunami, wat is geplaatst in Hikkaduwa. In dit dorpje/omgeving zijn ontzettend veel mensen tijdens de tsunami om het leven gekomen omdat het water, volgens onze gids, 2 km landinwaarts is getrokken.

Eenmaal bij het hotel aangekomen bespreken we onze plannen voor de dag erop (surfen) en blijkt dat Aloha zelf ook surft. Hij biedt ons aan om ons surfles te geven en dat ook nog eens voor een veel goedkopere prijs dan de mannen op het strand van Hikkaduwa ons hadden wijsgemaakt. Aloha zou ons de volgende morgen op komen halen om 8.30 om ons een ochtend surfles te geven in Galle.

Op dag 3 gaan we, na weer een heerlijk ontbijt, met Aloha mee in de tuktuk om te gaan surfen. Hij legt ons nogmaals uit dat Galle (wat ongeveer 20-25km verderop ligt) rustiger is en een goed strand heeft voor beginnende surfers. Dus zitten we ongeveer 30min met zn vieren in de tuktuk. Eenmaal op het strand krijgen we onze wetshirts aan (geen suit omdat volgens Aloha het water warm genoeg is om een heel wetsuit aan te trekken).

Het surfen is best moeilijk maar ondanks dat hebben we toch in ongeveer 3 uur een paar goede golven kunnen pakken waarbij we ook daadwerkelijk OP de surfplank staan in plaats van er onder liggen haha! Aloha heeft met de GoPro video's gemaakt van onze kunsten dus hier hebben we foto's van genomen. Deze volgen nog!

Helaas voor ons en dan vooral voor Maartje en mij, waren we zo fanatiek dat we onder de schaaf en brandplekken zaten na 3 uur surfen. De surfplanken waren ietswat ruw waardoor we bij iedere keer dat we erop klommen, onze benen, knieën en ellebogen schuurden. Stijn had hier gelukkig iets minder last van. Daarnaast hebben we ook alle drie blauwe plekken opgelopen, want het gaat er niet bepaald rustig aan toe.. maar we hebben het overleefd haha!

We zijn dood op van het surfen en gaan na thuiskomst, rond 13.30u, lekker relaxen. Tijdens onze laatste avond in Hikkaduwa dineren we aan het strand waar ik best wel pittige Nasi Goreng eet :)

De volgende dag vertrekken we weer met al onze spullen naar Colombo. Hier hebben we 2 nachten in een appartement geslapen waarin we onze kleding konden wassen, drogen en waar we konden koken. Op het dakterras bevond zich een zwembad dus hier hebben we ook een duikje in genomen. Nog een laatste twee dagen relaxen voordat we naar onze stageplaats, Prithipura, gaan.

Gisteren, zondag, zijn we aangekomen op Prithipura. Het is even wennen voor ons allemaal maar dit komt vast goed! Ook is er een andere vrijwilligster, Hannah uit Duitsland. Zij komt ook bij Prithipura werken voor 3,5 maand.

De groepen zijn verdeeld, voor de komende 2 maanden sta ik samen met Hannah op de Usha groep, dit zijn de allerkleinsten. (de kleinste is 5 maanden oud en is lichamelijk beperkt doordat ze geen armen heeft.)​ Stijn en Maartje staan samen op de opvolgende groep van de Usha groep. Zij hebben die ietsjes oudere kinderen.

Wat we dit weekend gaan doen en naar toe gaan weten we nog niet maar dat lezen jullie in de volgende blog!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Juul:
    4 september 2017
    Nou klinkt als een super leuk begin en gelijk leuke contacten (had je tegen madhu moeten zeggen die vind surfen ook helemaal fantastisch alleen kan hij het niet hebben we met hem ook 2 dagen gedaan. Maar die schildpadden hadden jullie wel geluk ja wij zijn ik denk die zelfde plek ook geweest en bij ons zaten ze nog lekker in hun eitjes nou genietse daar xx