De allerlaatste 2 werkweken en het begin van de maand vakantie

1 januari 2018 - Maafushi, Maldiven

Jezus wat zijn deze weken weer voorbij gevlogen! Het was zo druk dat ik nu pas tijd heb om mijn blog weer eens up to date te maken haha.​

Maartje en ik hebben het heel erg naar ons zin gehad in Kandy met Toos en Joep en hebben (flink) wat nieuwe kleren geshopt! Zondag hebben we geluncht samen met vrijwilligers van Prithipura die ook toevallig in Kandy waren en om 16.30u gingen we weer met de trein terug naar Colombo Fort.

Week 12 begon redelijk rustig met gewoon lekker werken en kindjes knuffelen. Helaas was mijn lievelingsbaby weer opgenomen in het ziekenhuis omdat hij opnieuw koorts had. De hoofd Akka van de Usha groep was hem gaan bezoeken op haar vrije dag. Woensdag 20 december kwam de leiding plots naar me toe om te vragen of ik naar het kinderziekenhuis in Colombo wilde gaan om een collega af te zetten en de hoofd Akka op te halen. Zij was namelijk niet lekker geworden en flauwgevallen. Hierbij had ze haar hoofd flink bezeerd en moest ze in een ander, privé ziekenhuis zich laten onderzoeken. Ik ging mee als begeleiding.
​Vanuit de Emergency Department werd er een röntgen foto van haar hoofd gemaakt waaruit bleek dat ze een hersenschudding had en kreeg ze een heleboel medicijnen mee.

Ik moest erg lachen want voor 3 zakjes vol pillen moest er ongeveer €2,50 betaald worden! Echt weinig! Net zoals toen bij Maartje met het betalen van de antibiotica.
​In Sri Lanka wordt in het ziekenhuis alles op de bon geschreven. Zelfs het gebruik van verpleegkundige materialen zoals handschoenen wordt verrekend en hier betaal je bijvoorbeeld €1 voor haha!

Die dag moest de hoofd Akka natuurlijk rust nemen en ook de tweede hoofd Akka was nu weg omdat ik haar bij het ziekenhuis heb afgezet. Zij moest bij Ashen blijven. Dit betekende dat ik nu samen met de Nangi Beebee nu de enige was die nog over bleef van het 'vaste' team.
​Het was een redelijk drukke dag omdat ik nu de zorg voor de groep moest coördineren, maar alles is goed gegaan!

Woensdag avond hadden we een Christmas Party bij Pegasus Reef waarbij alle Nangi's in mooie kleding kerstliedjes gingen zingen en waarbij de kerstboom werd verlicht. Het was erg gezellig en we hebben onze Saree's ervoor aangetrokken!
​We kregen eten en heerlijke wijn dus het was een geslaagde avond!

Omdat we dit weekend naar Unawatuna gaan mochten we weer een middagje vrij nemen. Om 14.30u vertrok de trein dus rond 13.15u vertrokken Maartje en ik bij Prithipura samen met onze tuktuk chauffeur Nalin.
​Onderweg naar het station gebeurde recht voor onze ogen een ongeluk! Een oudere man tussen de 60 en 70 jaar werd door een scooter aangereden en rolde over de grond. Toen hij eenmaal stil lag, kwam hij niet omhoog en bewoog hij niet. Maartje en ik zijn uit de tuktuk gesprongen en hebben de man in stabiele zijligging gelegd. Hij had nog een polsslag maar hij was wel buiten bewustzijn. Hij had verwondingen aan zijn hoofd, been en een bloedneus. Zijn kunstgebit was ook uitgevallen en gebroken. Wij waren de eerste personen die hulp verleenden aan de man en toen we omhoog keken stonden er plotseling zo’n 30 man om ons heen te kijken. Letterlijk 30 man, want het waren alleen maar mannen die om ons heen stonden te kijken en te roepen.
Wij riepen dat deze man naar het ziekenhuis moest en vroegen om een ambulance. Het duurde maar een paar seconde voordat we beseften dat een ambulance in Sri Lanka waarschijnlijk iets meer tijd nodig heeft dan wij gewend zijn haha.

Hierom vroegen we om een tuktuk die deze man naar het ziekenhuis kon vervoeren.
Uiteindelijk,  na zo’n 10 min, werd de man door 3 mannen in een tuktuk gegooid en afgevoerd.

Toen vervolgden we onze reis naar het station met als eindbestemming Unawatuna. Samen met Toos en Joep gaan we lekker vrijdag, zaterdag en zondag doorbrengen aan het strand!

We hebben heerlijk gegeten en uitgerust. Ook zijn we naar een nieuw hotel geweest om daar te zwemmen. De eigenaar is dezelfde eigenaar als van het hotel waar Maartje met haar ouders en Willem en waar wij met papa en mama zijn verbleven. We mochten dus lekker komen zwemmen! (Zie foto!!)

Dit weekend wilde we voor alle Akka’s en Nangi’s een kerstcadeautje kopen. Uiteindelijk hebben we 24 verschillende rokken gekocht.

Zondag avond op kerstavond zat het ons niet mee haha! We kwam thuis, met al onze boodschappen en cadeau’s en plots slaat de deur van onze kamer dicht door de wind. Het slotje stond ingedrukt waardoor de deur in het slot viel. Het ergste was nu dat onze sleutel én de reserve sleutel binnen lagen. De ramen waren ook nog eens dicht dus de enige manier om terug binnen te komen was om de deur/het slot eruit te breken…… Gelukkig kregen we hierbij hulp van onze baas dus 1,5 uur later konden we eindelijk onze kamer terug in. Vraag me niet hoe dit kan gebeuren en wáárom in godsnaam de reserve sleutel ook binnen ligt haha!  Deze fout maken wij in ieder geval nooit meer hahaha!

Eenmaal dat achter de rug te hebben pakten we alle rokken apart in met inpakpapier. Klaar om de volgende dag onder de kerstboom gelegd te worden.

Die avond werden we plots gevraagd om nog een drankje mee te doen omdat het kerstavond was. Na al onze avonturen die avond stonden we daar wel voor open. Op kerstavond wordt in Sri Lanka vuurwerk afgestoken door de gelovigen en is het echt een opening van het kerstfeest. De flessen Arrack, Vodka en Whiskey waren aanwezig en het was iets gezelliger dan we hadden verwacht. Hierom gingen we uiteindelijk pas om 02.30u naar bed terwijl we om 06.00u weer moesten beginnen met werken. Dat was een redelijk zware ochtend hahaha.

Op eerste kerstdag werd er een grote Christmas Party georganiseerd waarbij alle kinderen een cadeautje kregen en ook de kerstman kwam langs (dochter van de managers in een kerstmannen pak). Natuurlijk trokken wij voor deze gelegenheid onze Saree weer aan.

Het kerst ontbijt en de lunch waren ontzettend lekker en we hebben genoten!
Het is wel een compleet andere kerst dan dat we gewend zijn want buiten de tropische temperaturen werd er ook geen tweede kerstdag gevierd.

Op ‘tweede kerstdag’ hadden wij namelijk een gewone werkdag én ons eindbeoordelingsgesprek. Dit gesprek ging erg goed!! We kregen goede commentaren en we hebben veel belangrijke punten die spelen op de groepen nogmaals besproken.
De meeting vond plaats na werktijd om 18.30u. Het liep uit tot 20.30u waardoor er geen eten meer voor ons over was in de keuken van Prithipura.
Hierom hebben wij samen met onze bazen McDonald’s besteld en bestond ons kerstdiner uit een bigmac hahaha!

Op vrijdagavond was het dan eindelijk zover! Cynthia ophalen van de airport! Helaas had ze 3 uur vertraging en toen we elkaar eenmaal op het vliegveld zagen bleek ook dat haar backpack niet mee was gevlogen vanuit Londen en daar dus was achtergebleven… Dat was balen!!

En daar was hij dan, het laatste nachtje in mijn bedje van Prithipura slapen….. Wat ga ik dit bed en vooral het musquito net toch missen! (NOT).
Gelukkig hebben Maart en ik wel goed geslapen en hebben we op onze laatste ochtend nog de laatste dingentjes afgehandeld  zoals het uitprinten van wat foto’s, het geven van onze kleding en douche producten etc.
Om 12.30u gingen we lunchen bij Pegasus Reef en om 14.00u moesten we dan toch écht afscheid gaan nemen.

Mijn god wat heb ik moeten huilen. Ik had niet echt gedacht dat het me zo zou raken maar ik heb een ontzettend fijne tijd hier gehad en ik heb heel veel geleerd over mezelf, omgang met anderen, omgang met taalbarrière, een andere cultuur en nog veeeel meer!

Ook sommige Akka’s en Nangi’s moesten huilen en iedereen vroeg of we nog eens terug kwamen.
Ik kom met Rick in februari nog terug om mijn koffer op te halen maar dit zal een kort bezoek zijn.

Eenmaal op het vliegveld kon ik het nog steeds niet echt beseffen maar de maand vakantie vieren en reizen is nu van start gegaan!! Op naar de Malediven! We hebben er zin innnn!

Helaas moest ik wel afscheid nemen van Maartje…. Zij gaat namelijk voor verrassing naar huis! Ze gaat haar ouders, familie, vrienden en natuurlijk Willem verrassen met haar thuiskomst met oud en nieuw!
​Ik denk dat iedereen het nu bij haar thuis wel weet dus we kunnen het eindelijk verklappen haha!

Samen met Cynthia vervolgden we de reis naar de Malediven. Na een nachtje slapen in Hulhumale kregen we te horen dat Cynthia haar backpack aangekomen is op het vliegveld! Nadat we deze op hebben gehaald zijn we met de ferry naar de hoofdstad Malé gegaan waar we de lokale ferry naar Maafushi hebben genomen. Deze duurde ongeveer 2 uur en om 17.00u kwamen we aan op Maafushi.

Het voelde totaal niet aan als oudejaarsdag maar het was toch echt de 31e haha!

Hierom hebben we een ticket gekocht voor een avondmaal op het strand, aftellen, vuurwerk kijken en een feestje bijwonen. Het eten was heerlijk alleen later op de avond begon het te regenen waardoor we echt zeik en zeik nat waren geworden. We hebben geschuild bij een hotel waar we mensen ontmoette die die avond een live optreden op het strand gaven. Hiermee hebben we afgeteld en zijn we naar het strand gegaan (in de regen) om het vuurwerk te bekijken! Dat was echt prachtig!Hierna zijn we niet meer naar het feest gegaan omdat  het zo hard regende. Ook hadden we helaas geen wifi in het hotel omdat deze niet werkte…. Dus konden we niet wakker blijven tot 04.00u om iedereen in Nederland te bellen.

Maaar, allemaal een heel gelukkig nieuwjaar toegewenst vol liefde, geluk en gezondheid!!

Onze eerste dag in het nieuwe jaar begon heerlijk met een strand dag. Tijdens het snorkelen hebben we ook nog prachtige vissen gezien en we zijn flink verkleurd haha. Morgen gaan we waarschijnlijk een boottocht doen met verschillende snorkel stops, ik ben benieuwd!!

Tot snel weer!

1. Ellen:
    3 januari 2018
    Mooi verhaal Simone!
    Geniet van jullie vakantie! 😎
  2. Peter en José:
    4 januari 2018
    Hoi Simone, op de eerste plaats een proficiat met het afronden van je stage. Volgens ons heb je het fantastisch gedaan als wij lezen wat je allemaal hebt gedaan. Gezond 2018 en wij wensen jou nog een prachtige vakantie toe. Liefs Peter en Jose