Laatste week met Cyn en het weerzien met Rick

20 januari 2018 - Sigiriya, Sri Lanka

Hoi allemaal! Hier komt mijn een-na-laatste blog vanuit Sri Lanka.

Op 10 januari hebben Cynthia en ik het heerlijke Sundaras Resort verlaten om naar Kandy te gaan met de bus. Het was erg druk in de bus… we konden gelukkig zitten maar niet naast elkaar. Ik heb lekker series gekeken in de bus en mijn buurman keek gezellig mee haha. Na bijna 3 uur kwamen we aan in Kandy.

We hebben (weer) lekker geluncht bij Buono, het restaurantje waar ik met Eva en Alberto en met Maartje, Toos en Joep ook ben geweest.
Hierna zijn we naar het hostel gegaan genaamd Elephant Shed. De naam van het hostel had niets te maken met het uiterlijk want het zag er prima uit haha. We lagen samen op een 8 persoons gemengde kamer. Gelukkig kwamen er alleen 2 meiden bijliggen.

Nadat we onze spullen hadden gedropt zijn we naar de tempel van de tand en omliggende tempels gegaan. Tijdens de wandeling vertelde ik Cyn dingen die ik geleerd had tijdens mijn tijd in Sri Lanka. Een man sprak ons hierom aan en vroeg of ik een gids was.
We moesten erg lachen en ik vertelde over mijn afgelopen 4 maanden. Ook was dit 4e keer voor mij in Kandy dus ik ken de bekende plekken onderhand wel een beetje haha. Daarna sprak een lokale verkoper ons aan waarbij ik een Singalees woordje in het gesprek gooide. Hij schrok ervan haha! Hierna hebben we wat korte Singalese zinnetjes uitgewisseld zoals wat mijn naam is, hoe lang ik hier al ben. Na wat lachen en grapjes maken namen we weer afscheid en leerde ik het singalese woord voor ‘see you later’.
Na de tempels zijn we naar het view point gelopen, hier was ik ook nog nooit geweest haha.

Daarna zijn we (weer) bij Slightly Chilled gaan eten, het was erg druk vanwege het hoogseizoen. 40min wachttijd om buiten te kunnen zitten… De zijn daarom lekker binnen in de lounge gaan zitten en hebben genoten van het eten. Rond een uur of 9 waren we terug bij het hostel en zijn we gaan slapen. De volgende dag stond namelijk een zeer lange treinreis naar Ella op het programma.

Om 08.45u vertrok de trein en 7 uur later kwamen we aan in Ella. Het was weer een prachtige treinrit door de mooie natuur van Sri Lanka. Helaas begon het rond Nuwara Eliya (na 4,5 uur in de trein) te regenen. Dit zorgde helaas voor een iets minder mooi uitzicht.

Na aankomst in het hotel zijn we lekker gaan eten bij Café Chill, het café waar iedere toerist gaat eten haha. Het was weer bomvol. We hebben heerlijk gegeten! Voor de volgende dag hebben we het bezoeken van een thee fabriek en het beklimmen van de Little Adams Peak allebei in de ochtend gepland omdat het zou gaan regenen. We zijn hierom niet te laat naar bed gegaan.
Ik ben trouwens al begonnen met het maken van mijn fotoboek over dit afgelopen half jaar, wat is dat toch altijd een werk he!

De volgende ochtend, na een heerlijk ontbijtje, zitten we in de tuktuk naar de thee fabriek waar ik met Eva en Alberto ook geweest ben. Maar mijn god, deze man wist de rem niet te vinden. Hij reed als een gek en bij iedere bocht, waar een groot dal onder lag, hielden we onze adem in.
Eenmaal in de thee fabriek kregen we een leuke uitleg. Helaas was het geen thee seizoen wat inhield dat er in plaats van 45.000 kg in het seizoen, nu maar 10.000 kg werd verwerkt. Dit zorgt voor ‘maar’ 2500 kg thee per dag.

Na de thee fabriek zijn we terug gegaan naar Ella centrum om ons klaar te maken voor de Little Adams Peak. De berg was erg druk bezocht door veel toeristen maar weer even mooi als in september!! Opnieuw hadden we een prachtig uitzicht op de Ella Rock.
De rest van de dag hebben we lekker ‘gechillt’ en zijn we lekker uiteten geweest.

De volgende dag werd weer een reis dag, dit keer naar Udawalawe. Na een busreis en een tuktukreis van in totaal 4,5uur kwamen we rond 14.15u aan in Udawalawe. Het hotel zag er prachtig uit! De kamers bevonden zich in een kleine chalet tussen de natuur. Deze waren pas gebouwd en de eigenaar was er duidelijk trots op.
Om 15.00u zijn we naar een Elephant Transit Home gegaan om te zien hoe de weesolifantjes gevoed worden.
Rond 18.30u kregen we een heerlijke Srilankaanse maaltijd met veel verschillende curries.
Hierna hebben we een film gekeken en zijn we weer redelijk op tijd gaan slapen i.v.m. onze wekker die de volgende dag om 05.00u zou gaan vanwege de safari.

De safari was in een woord geweldig! Het Udawalawe National Park is prachtig! We hebben weer veel olifanten gezien waaronder 3 boze mannetjes die wat angstig en agressief op de vele jeeps reageerde. Verder hebben we apen, buffels, een krokodil, een schildpad, een mongoe, herten en prachtige vogels gezien. De foto’s zullen verder voor zich spreken.

Na een lekkere brunch zijn we naar Weligama vertrokken in de tuktuk. In 2,5 uur kwamen we aan bij het hostel. Bij dit hostel zijn papa en mama ook verbleven en de eigenaar herinnerde hun nog haha. Die avond aten we bij de vader van de eigenaar, Raja. Ook hier zijn papa en mama geweest en zij hebben niet gelogen over de kwaliteit van het eten. We hebben heerlijk gegeten! Omdat we aangaven dat we de volgende dag sowieso terug zouden komen hoefden we nog niet te betalen. Raja is een super aardig man en goed van vertrouwen haha!

De volgende dag hebben we lekker op het strand gelegen en gekeken naar de vele surfers die les kregen. Het was wel lachen om zo veel surfers op een kleine oppervlakte te zien haha. Zelf zijn we niet gaan surfen maar misschien dat ik dit met Rick nog een keertje ga proberen. Die avond werden we uitgenodigd voor een film avond met alle gasten van het hostel. We keken een creepy film over geneeskunde studenten die de wereld tussen het leven en de dood wilden ontdekken. Maar verder was het wel gezellig haha!

Op dinsdag 16 januari namen we afscheid van het hostel in Weligama. Het was erg gezellig geweest en de eigenaar gaf aan dat we het verblijf niet hoefde te betalen.
Cyn en ik keken elkaar aan en waren het er gelijk over eens dat we hier niet mee akkoord gingen. We hebben gewoon het afgesproken bedrag betaald natuurlijk! Dit laat wel weer zien hoe gastvrij en aardig Srilankanen kunnen zijn!!

Om 09.30u zijn we vertrokken naar het treinstation om met de trein richting Colombo te reizen. Na ruim 3 uur kwamen we aan op Colombo Fort. Vanuit hier zouden we een bus pakken naar Negombo. Dit was helaas alleen een heel gedoe. We hebben aan meerdere mensen de weg naar de juiste bus gevraagd en 3 van de 4 mensen zeiden wat anders. Lekker duidelijk dus haha. Nadat we eindelijk, na bijna 45min, de juiste bus hadden gevonden, waren we binnen 1 uur in Negombo.
Hier kregen we een hartelijk welkom bij het hotel waar ik voor 4 nachten ga slapen. Ik ben hier voor de derde keer dus ze kennen me onderhand haha. Na wat uitrusten zijn we bij King Coconut gaan eten, dit was heerlijk!

Op 17 januari is de laatste dag voor Cyn..  We hebben deze dag lekker uitgeslapen, ontbeten, een full body massage gedaan, als lunch aardbeien met wafel/brownie en vanille ijs gegeten. Hierna zijn we lekker uit eten gegaan en hebben we genoten van ons laatste avondje samen. Om 22.00u werden we opgehaald en heb ik Cynthia samen met de eigenaar naar de airport gebracht.

Er bleek een zware storm in Nederland te zijn dus het werd erg spannend hoe de vlucht van Cynthia zou landen en hoe laat en óf de vlucht van Rick zou gaan opstijgen.
De volgende dag leek de storm nog erger dan voorspeld en dat was voor mij moeilijk voor te stellen omdat ik in Sri Lanka zit. Rick zou om 11.20u gaan vliegen maar door de storm ging hij pas om 14.40u de lucht in. Door deze vertraging zou hij waarschijnlijk de overstap in Mumbai (India) niet redden. Dit bleek ook zo te zijn. Rick heeft 17 uur op Mumbai moeten wachten omdat de volgende vlucht naar Colombo pas om 20.10u is vertrokken (Zijn aansluitende vlucht vertrok om 02.00u en ik zou hem eigenlijk om 04.35u op gaan halen….).

Om 22.30u ben ik Rick, samen met de eigenaar van het hotel, op gaan halen.
Ik was best een beetje zenuwachtig maar zooooo blij om Rick weer te zien!
Gelukkig was de reis voor hem eindelijk achter de rug en kunnen we nu lekker gaan genieten van onze vakantie in Sri Lanka.
​Vandaag zijn we aangekomen in Sigirya, het hotel wat de uitstraling van een boomhut heeft. Het ziet er super leuk uit!
​Morgen beginnen we met het beklimmen van de Lion Rock in Sigirya.

Tot de volgende!

1. Peter en José:
    21 januari 2018
    Wat een enorm mooi verhaal. Je moet er vooral ook heen om lekker te eten. Het reizen in Sri Lanka is ook een belevenis, hoewel...Geniet nog maar even samen met Rick van al het moois en van elkaar. Daarna hopen wij jullie weer snel in Etten-Leur te zien.
  2. Eva en Alberto:
    22 januari 2018
    Super leuk! Fijn dat Rick uiteindelijk toch goed is aangekomen, veel plezier samen!! :)
  3. Tante José en ome Jan:
    24 januari 2018
    Fijn dat alles nog goed gegaan is, een hele fijne vakantie nog samen, geniet ervan, en tot snel weer in Etten-Leur