Werkweek 6 en vakantie met papa en mama

28 oktober 2017 - Kandy, Sri Lanka

Werkweek 6 is weer voorbij gevlogen ondanks dat ik zonder Maartje heb gewerkt. Maartje genoot al heerlijk van haar vakantie met haar ouders en vriend en daarom kon ik bijna niet wachten tot papa en mama vrijdag 20 okt zouden aankomen.

​Ik zal beginnen met een vies, vervelend nieuwtje: De eerste kakkerlak sinds twee maanden zat in onze kamer. Heeeel jammer dat ik nu net alleen was en dat het na 12u in de nacht was toen ik het beest ontdekte...  Jullie kennen mij, ik ben dus echt verschrikkelijk bang van dit soort insecten.
​Toch had ik een klein beetje geluk: Het beest lag flink te schudden op zijn rug en probeerde met al zijn kracht om terug op zijn pootjes te komen. Ik heb er snel een bakje op gelegd en ben terug in bed, onder mijn musquito net, gesprongen. Toen had ik opgezocht wat ik in deze situatie moest doen en bleek dat een kakkerlak eenmaal op zijn rug, dood zou gaan. Nou dat was lekker makkelijk!
​De volgende ochtend, na flinke nachtmerries, was de kakkerlak inderdaad écht dood! Happy me! Gelukkig heeft een Oostenrijkse fysio vrijwilliger de kakkerlak durven afvoeren want zelfs een dode kakkerlak is voor mij veel te eng haha.

Oké, door met de stageweek:
Deze week was redelijk druk op de Usha groep omdat de bezetting minder was dan normaal. Sirhani, de lieve akka waarover ik al eerder schreef, kon deze week niet komen werken omdat haar moeder in het ziekenhuis ligt vanwege een gebroken heup. Echt heel zielig want aan het einde van de week bleek dat haar moeder nog steeds niet is geopereerd.
​Sirhani is altijd erg snel in alles, eten geven, wassen, noem maar op. Dus nu zij er niet was, liep alles een kleine vertraging op haha.
​Dit zorgde er wel voor dat we nóg beter moesten samenwerken en uiteindelijk was het een hele gezellige en leerzame week. Ik heb het gevoel dat ik steeds meer vertrouwen win waardoor ik ook steeds meer betrokken wordt bij beslissingen die genomen moeten worden over bijv een bepaalde verpleegkundige actie bij een kind.
​Deze week werd een kindje, Shashini, welke ik vanaf het begin af aan al erg vaak eten geef, wat ziek en zat niet lekker in haar vel. Ze had veel last van spasmes, huilde meer dan gemiddeld, gaf 'snachts over en vrijdag 4x op een dag en had al veel te lang geen ontlasting gehad (5-6 dagen).
​Ik merkte dat ik echt bezorgd om haar was en dat er echt iets gedaan moest worden. Het cultuurverschil en de taalbarrière werkte niet echt mee en dit maakte het best lastig om snel actie te ondernemen. Van ieder moment leer ik, dus ook van dit soort momenten. Het is soms moeilijk maar erg belangrijk dat ik blijf beseffen dat ik in Sri Lanka ben en dat dit geen ziekenhuis is waar een dokter onder speed-dial te bellen is.

Op vrijdag was het dan EINDELIJK zover!! Papa en mama weer zien! Naarmate het later in de middag werd (om 16.00u zouden ze aankomen), werd ik steeds zenuwachtiger haha. Ik begon zelfs per ongeluk Nederlands te praten tegen Hannah (Duitse vrijwilligster) waarop zij aan mij vroeg: "Simone, did you talk Dutch to me on purpose?" en ik zei "huh, did I talk Dutch?? Oh my god hahaha".
​Ook had ik de akka's en nangi's op mijn groep natuurlijk al op de hoogte gebracht van de komst van mijn Ama en Tatta (mama en papa) en ook zij vonden het erg leuk om hen te gaan ontmoeten!
​Om precies 16.00u hoorde ik een tuktuk het terrein op rijden en ging ik voorzichtig kijken of papa en mama eruit zouden komen. Ja hoor!! Daar zijn ze dan. We hebben flink geknuffeld en natuurlijk kon ik het niet droog houden haha!
​Ik heb mijn ouders het terrein laten zien en zij waren in het begin lichtelijk geshockeerd en onder de indruk van alles wat zij zagen.
​Nadat ik ze een lekker glaasje drinken en een speciaal voor hun gekochte chocolade taart heb gegeven, kwamen ze wat bij haha.

​Om 19.00u, na mijn werkdag, kon de vakantie echt beginnen en zijn we terug naar Negombo vertrokken om naar het hotel te gaan en lekker te gaan eten.
​Zaterdag overdag hebben we heerlijk geluierd, een full-body massage gehad van 75min en wat gezwommen.

Zondag zijn we met de taxi vertrokken naar Habarana, Habarana is een stadje wat vaak door toeristen gebruikt wordt als uitvalbasis omdat het centraal ligt voor verschillende bezienswaardigheden.
​Onderweg naar Habarana zouden we stoppen bij de Dambulla Cave Temples. Dit was erg indrukwekkend omdat er 5 tempels in een berg zijn gemaakt. Er stonden, zaten en lagen prachtige Buddha's en er waren mooie schilderingen te zien van wel 2000 jaar oud.
​Na de Cave Temples zijn we verder gaan reizen naar onze slaapplaats voor de komende vier nachten. Het was nog 13km rijden dus we waren er al bijna! Plotseling begon de auto vreemde, krakende geluiden te maken en stapte de chauffeur uit om naar het linker voorwiel te kijken. Hij leek er niet veel aan te zien en besloot door te rijden maar het bleef maar kraken en schuren. We waren bang dat het wiel eraf zou vallen en toen, 2km voor de eindbestemming, besloot de chauffeur dat het echt niet meer veilig was om door te rijden. Het was erg zielig want hij moest nog helemaal terug naar Negombo (154km = 3 uur). Wij werden opgehaald door onze host en lieten de taxi chauffeur achter.

Eenmaal bij het hotel (Habarana Ambasewana Resort) kregen we lekkere thee en ons optrekje voor de komende dagen te zien. Het zag er werkelijk prachtig uit (zie foto's van de chalet), het was groot en schoon en er waren heerlijke bedden.
​Één klein min puntje: de vele insecten. De host had de luxe chalet zelf gebouwd en gekozen voor een aangebouwde tuin met buiten toilet- en douche.
​In principe super leuk, totdat het regent en donker is, wat het douchen wat fris en eng maakt vanwege alle aanwezige insecten.​ We zijn beesten tegen gekomen waarvan we het bestaan niet wisten (letterlijk!!!).
​Papa heeft zelfs per ongeluk, uit angst, de vuilnisbak gesloopt omdat er 5 of 6 ontzettend grote vliegende torren (10cm) op en om hem heen vlogen toen hij het toilet in liep.
​Echter maakte de service, vriendelijkheid en gastvrijheid van de host, zijn zus en andere mannelijke medewerker alles goed. Ze vonden niets te veel en de eerste avond kwam Mahinde, de mannelijke medewerker, zelfs muggen en insecten vangen met een elektrische vliegenvanger.
​Ook de vele kopjes thee en heerlijke ontbijtjes maakten veel goed!
​De uitstapjes die we vanuit hier allemaal gemaakt hebben zijn:
- Pidurangala Rock, de berg tegenover de Lion Rock in Sigiriya. Dit was een groot avontuur. Er werd ons verteld dat het een leuke tocht was die goed te doen was. Over de tijd (30-40min klimmen) hadden ze gelijk! Alleen over het letterlijke klimmen waren we niet zo op de hoogte haha. De trapjes waren super stijl en op het einde waren het geen trappen meer maar grote rotsen waarop je echt naar boven moest klauteren. Gelukkig kregen we hulp van een paar Sri Lankaanse toeristen.
​Eenmaal boven was het uitzicht ontzettend mooi (zie foto's)
​- Safari in Kaudulla National Park: Dit was een ontzettend mooie ervaring. Dit park verschilt heel veel van het Udawalawe park wat ik met Eva en Alberto heb gezien. Hier leven olifanten in grote groepen (50-200 olifanten) en zoveel hebben we er dan ook gezien! (zie foto's). We waren precies op tijd om te zien hoe de olifanten zich vanuit de bossen verzamelden op de grote grasvlakte, om zo met zn allen naar het kunstmatige meer te lopen om af te koelen en te baden.
- Anuradhapura: Samen met onze aardig tuktuk chauffeur hebben we een stadstour gedaan en werden we bij iedere bezienswaardigheid afgezet om de vaak heilige plaatsten te gaan bekijken. Het was erg leuk!
​- Ritigala, een bosklooster complex. Dit is een raadselachtige archeologische vindplaats en het leek ons wel interessant om dit te gaan bekijken. Het ligt in een natuurreservaat en de weg ernaartoe was ook erg mooi.

Na de 4 dagen bij het resort zijn we naar onze laatste bestemming vertrokken: Kandy. Hier hebben we 3 nachten in een 5 sterren hotel geboekt om heerlijk uit te rusten en vakantie te vieren.
​Er is een super lekker ontbijt aanwezig, met pancake station!! Daarnaast zijn er veel gasten uit Arabische landen, zoals Sjeiks en vrouwen in Niqab. Hierdoor hebben we een prive zwembad hahaha.
​Vrijdag een stadswandeling gemaakt rondom de beroemde tempel van de tand.
​Vandaag, zaterdag, hebben we de Royal Botanic Garden bezocht, een prachtig aangelegde tuin met erg veel verschillende soorten planten, bomen en bloemen. Om even een indruk te geven, de botanische tuin is even groot als 59 voetbalvelden.
​Morgen is het laatste dagje en gaan we na het ontbijt nog even zwemmen met onze volle buikjes. Hierna pak ik om 15.00u de (intercity)trein van 2,5uur terug naar Colombo en gaan papa en mama om 17.00u naar de bekende kandy dancers kijken.
​Gelukkig hoef ik niet écht afscheid te nemen want de komende werkweek bestaat maar uit 4 dagen. Vrijdag, zaterdag en zondag ga ik samen met Maartje met de trein naar Unawatuna (strandplaats in het zuiden van Sri Lanka) om samen met papa en mama, die daar ook heen komen, nog even lekker een weekendje te genieten in een penthouse aan het strand!!
​Papa en mama zetten hun reis vanaf Kandy maandag voort naar Ella. Zij gaan, net als Eva, Alberto en ik, de treinreis van 7uur maken en hierna gaan zij woensdag 1 november door naar de kust.

Vrijdag 3 november zien we elkaar dan weer! Ik heb er nu al zin in!!

1. Willy-An:
    29 oktober 2017
    Hoi Simone, Ellen en Rien,
    Ik keek al uit naar je Blog. Wat leuk om te lezen dat jullie t zo goed naar je zin hebben. Wat beleven jullie een hoop. En Simone dank je dat je alles zo heerlijk in geur en kleur verwoordt. Ik zag t gewoon voor me van de kakkerlak en de prullenbak. haha
    Lieve groetjes weer van ons allemaal! xxx
  2. Juul:
    29 oktober 2017
    Wauw wat leuk allemaal😀😀😀 veel plezier nog aan allen😉 en succes komende 4 daagjes
  3. Peter en José:
    30 oktober 2017
    Wat een geweldig mooi land. Wij hadden al van Marie-Chantal en Arthur gehoord hoe prachtig het daar is. Wat fijn dat je ouders er zijn. Zij genieten ook erg zo te zien. Jullie worden door de plaatselijke bevolking wel erg in de watten gelegd. Ze zijn erg dankbaar. Trouwens erg mooie foto's. Geniet en werk ze.
  4. Tante José en ome Jan:
    5 november 2017
    Hoi Simone, ,wat een verhaal weer. Ik geloof best dat het heel eng was,die vieze
    kakkerlakken en die insecten,maar een flinke meid, je hebt het goed opgelost!!!!
    Verder heel fijn dat je al meer dingen mag gaan doen met de kindjes en dat je ook het vertrouwen gaat winnen,werkt ook plezierig voor jou.
    Jammer voor je dat pa en ma weer vertrekken,maar ik zie dat jullie het samen heel leuk gehad hebben,dus dat is ook fijn om er op terug te kijken.
    Werk ze en de groetjes van ons.