Week 10, 11 en weekendjes

15 december 2017 - Kandy, Sri Lanka

Hier weer even update vanuit Sri Lanka! Alles gaat goed en er zijn alweer twee werkweken voorbij gevlogen​!

De eerste werkweek ging van start met het leuke bericht dat we deze week de drie andere locaties waar Prithipura mee samen werkt, gaan bezoeken! Deze locaties zijn in Negombo (Anandhapura) en vlak bij Kandy (Cotagala School en Asokapura).

Op dinsdag zijn we na de ochtendzorg met alle vrijwilligers en Pieter als chauffeur vertrokken naar Negombo. Dit is ongeveer 60 min rijden.

In Anandhapura wonen ook (meervoudig)gehandicapte mensen met een gemiddelde leeftijd van 20-30 denk ik. Zij zijn allemaal grotendeels zelfredzaam qua zelfzorg en anders helpen de bewoners elkaar hiermee. Er is op Anandhapura hierom ook maar één Akka.
Even voor het inzicht: in Prithipura staan er 1 tot 2 Akka’s per groep en dat dan keer 5.

We kregen een rondleiding van Debbie. Debbie is een vrouw van middelbare leeftijd uit Engeland. Zij is voor de derde of vierde keer in Sri Lanka om vrijwilligerswerk te doen en dit keer blijft ze weer 3 maanden bij Anandhapura. Samen met de Akka stuurt zij de boel aan en neemt ze alle bewoners mee voor flinke wandelingen over het terrein.
Te voet gingen we van de voorkant naar de achterkant van het terrein en dit duurde ongeveer 10 minuten. Het is dus echt groot! Er staan een paar gebouwen die gebruikt worden als woning, gezamenlijke ruimte, badhuizen etc.

Op woensdag hebben we lekker gewerkt en hierna, op de donderdag, vertrokken we al vroeg in de ochtend (06.00u) richting Kandy om Cotagala School te bezoeken. De rit duurde ongeveer 2,5 tot 3 uur en om 09.30u zaten we lekker aan een kopje thee met de eigenaar van Cotagala School.
Prithipura en Cotagala School staan met elkaar in verbinding omdat het een soort groot familiebedrijf is. Een deel van de familie woont bij Prithipura, een broer/oom met gezin woont in Kandy, een oom woont weer bij Anandhapura etc.
Na de thee namen we een kijkje in het schoolgebouw, daar waren alle kinderen op dat moment aan het pauze houden. Ook waren ze een show aan het voorbereiden en hiervan hebben wij dus ook mogen genieten!
Het was heel leuk om te zien hoe kinderen met het vermogen om te leren, van Prithipura naar Cotagala School verhuisd zijn, hier vriendjes maken en kunnen opgroeien.
Na een Srilankaanse lunch zijn we te voet vertrokken naar onze slaapplaats van die avond. Het was ongeveer een half uurtje berg af lopen en het was de mooiste toch door de jungle die je je kunt bedenken! NEE helaas was dit niet het geval hahaha

Ik heb helemaal niets gezien van de natuur… Er zaten namelijk bloedzuigers op de grond en tussen bladeren en gras. Dit waren ze vergeten te vertellen waardoor we allemaal op slippers bij Prithipura vertrokken waren en ook geen dichte schoenen bij ons hadden.
Eerst waren we er allemaal nog redelijk nuchter onder maar toen onze gids aan kwam lopen met bloed op z’n voeten en benen werden we toch wel een beetje onrustig.

Ondanks dat er verteld wordt dat de bloedzuigers niet gevaarlijk zijn en dat je ze met zeep van je voeten en benen af kunt krijgen, was ik ontzettend bang.
Zo’n klein ding komt met z’n glibberige, snelle lijf op je voet of been zitten en zie het er dan maar eens af te krijgen. Ik krijg weer de rillingen als ik eraan denk. Ik was (gelukkig) niet de enige die doodsbang was en met z’n alle hebben we ons door de tocht heen geslagen.

Toen we eenmaal aankwamen bij Asokapura was het prachtig en werd er thee gezet met een tafel vol koekjes, cake en snoepjes. Het was super lief hoe we ontvangen werden en ze hebben flink moeten lachen over onze angsten voor de bloedzuigers haha.
’s Avonds hebben we met de vrouwen daar gekookt en kregen we een speciaal voor ons gedekte tafel waar we gezellig met z’n 6e een hele gezellige avond hebben gehad!

De volgende ochtend hebben we eerst uitgeslapen en hierna kregen we een super goed verzorgd ontbijt. Na de lunch moesten we weer terug naar Cotagala School, berg op, met alle bloedzuigers en beesten. Dit keer zouden ze ons niet te pakken krijgen want samen met Maartje en Hannah hadden we plastic zakken om onze voeten en slippers heen gebonden. Dit hielp enorm, al bleef mijn gemiddelde hartslag rond de 150 slagen per minuut hahahaha.

Rond 17.30u vertrokken we met z’n alle weer naar Prithipura. Het was erg druk op de weg en hierom hebben we onderweg bij een wegrestaurant gegeten. Rond 22.00u waren we thuis en zijn we snel gaan slapen. De volgende ochtend wilde Maartje en ik namelijk weer helpen met de ochtendzorg omdat we 2 vrije dagen hadden gekregen.

Zaterdag middag zijn we naar twee kerstmarkten in Colombo geweest. Dit was erg leuk en ook best gek want het lijkt wel zomer maar dan met kerstversiering etc. haha. Hierna zijn we gezellig uit eten geweest en hebben we nog wat gedronken bij Prithipura met alle vrijwilligers.

Op zondag is Maartje haar kennissen Toos en Joep op gaan halen op het vliegveld en ben ik met een paar vrijwilligers vast naar Pegasus Reef gegaan om te zwemmen en zonnen.

Toos en Joep verblijven in Pegasus Reef voor 2 nachten en ‘s avonds zijn we lekker met hun uit eten geweest bij het hotel.

Op maandag startte weer een nieuwe werkweek en begon de maandag gelijk goed met een super leuke Christmas Party voor alle kinderen van Prithipura. Het was heel gezellig en er werd gezongen en gedanst.

Op woensdag hebben we samen met alle vrijwilligers een Ladies Night opgezet. Het was een soort kerstmarkt idee waarbij we 5 verschillende thema’s hadden. Nagellakken, gezichtsmaskers, haren invlechten, knutselen en koekjes versieren. Ik stond samen met Sophia bij de gezichtsmaskers en we hadden veel klanten haha. Beebee, de Nangi die samen met mij op de Usha groep werkt, wilde graag een avocado masker haha. Wat heeft iedereen moeten lachen toen ze daar lag, met een groen gezicht en twee komkommer schijfjes op haar ogen hahaha. Alle Akka’s en Nangi’s waren aanwezig en we hebben erg gelachen!! De foto’s volgen nog.

Donderdag was de laatste dag samen met Hannah. Ze heeft afscheid genomen van alle kindjes en de Akka’s en vanochtend van ons.
Ik moest toch wel even slikken omdat nu het afscheid voor iedereen, dus ook voor ons, zo dichtbij komt. Ik ga natuurlijk met Rick nog een keertje langs in januari of 5 februari maar na 29 dec niet meer om te werken.

Terwijl ik dit typ zitten Maartje en ik in de trein naar Kandy (om 08.30u vertrokken). We gaan de kennissen van Maartje een weekendje vergezellen.

Tot later!!

1. Willy-An:
    15 december 2017
    Wat heb je weer een hoop beleefd. Ben niet jaloers op je tocht door de jungle. Ik zit terwijl ik het lees al te gruwelen. Ik zou ook niets van bloedzuigers moeten hebben. Succes weer de komende week. xxx
  2. Ellen:
    Fijn weekend! 😘
  3. Peter en José:
    15 december 2017
    Hoi Simone, wat een verhaal , jullie zijn wel vindingrijk. Met weinig middelen doen jullie heel veel. Nog een fijne laatste stageweek. Geniet daarna van je vakantie want terug in Nederland moet je weer aan de slag. Maar dat gaat ook weer lukken met zoveel ervaring rijker. Groetjes Peter en José
  4. Renate:
    16 december 2017
    Heey pascal, wat schrijf je toch leuk!☺️
    De kerstmarkt bezoeken met 30 graden moet wel een beetje gek voelen haha!
    Geniet van dit weekend met z’n 4e 😘
    Ik denk aan je!
  5. Rien:
    26 december 2017
    Hoi Simone leuk verslag. Je hebt het goed naar je zin. Nou veel plezier nog
  6. Marijke Van der Knoop:
    26 december 2017
    Hallo Simone, wat geniet ik van jou verhalen. Heb je ook leuke kerstdagen gehad? Geniet lekker ik hoorde van Rick dat hij binnenkort lekker naar je toekomt en dan gaan jullie lekker nog vakantie vieren. Super leuk👍👍 Ik wens je een fijne jaarwisseling en een goed 2018. Super leuk👍👍😗
  7. Rien:
    27 december 2017
    Rien is de zwager van je schoonvader he.
  8. Tante José en ome Jan:
    29 december 2017
    Hoi Simone ,wat een belefenissen daar in de jungle, dat zou niks voor mij zijn hoor, allemaal van die enge beesten. Wat een afwisselende dingen doe je ook daar, werk en hoe je je "vrije tijd"invult, Fijne kerstdagen gehad? en nu op naar de jaarwisseling en dan heb je vakantie!!! Heel veel plezier en een fijne vakantie met Rick.
    Groetjes tante José en ome Jan
  9. Astrid:
    29 december 2017
    Zo leuk om je verhalen zo te lezen. Hele fijne jaarwisseling! Groetjes van de buurtjes