Tweede werkweek bij Prithipura

17 september 2017 - Negombo, Sri Lanka

De week begon gek doordat we Stijn zondagavond rond 23.00u hebben uitgezwaaid. We hadden allemaal een dubbel gevoel en hier zijn we dan ook mee gaan slapen.

Maandag ochtend ging de wekker weer (belachelijk) vroeg haha... Deze week stond ik op de nieuwe groep, de Maithree. Het was een week die heel anders verliep dan ik van te voren had gedacht! Om 07.00u in de ochtend kwam Juliet binnen, zij behoort tot de leiding en is onze mentor. Zij vertelde dat er een kindje, Mohomed, ter controle naar het ziekenhuis moest en dat ik, samen met een Akka, mee moest om te helpen met bijv. het kindje dragen en Engels praten ter verduidelijking van de adviezen van de dokters.

Nadat ik mee had geholpen om alle kinderen te douchen, vertrokken we om 10uur naar het ziekenhuis in Colombo.
Het was een mooi ziekenhuis, maar natuurlijk echt totaal anders dan in Nederland!!
We zijn bij 5 verschillende dokters geweest waarvoor we natuurlijk allemaal 30 tot 60min moesten wachten. In Sri Lanka maken ze er volgens mij graag een ziekenhuis dag van want je wordt van de ene specialist weer doorverwezen naar de andere en dat allemaal op één dag!
Op zich heeft dat ook wel weer wat! In NL zou je verschillende afspraken moeten maken en dat waarschijnlijk op verschillende dagen haha.
Al met al zijn we ongeveer 5 uur in het ziekenhuis geweest en ik heb mijn ogen uitgekeken. Het jongetje wat ik de hele ochtend en voormiddag heb gedragen is 3 jaar oud en heeft het Syndroom van Down (zie foto met roze shirt). Hij had het na een aantal uur al wel gehad natuurlijk dus na hem veel af te leiden en mee te spelen, viel hij vóór de laatste afspraak lekker in mijn armen in slaap!
Rond 15.00u was ik samen met mijn collega en Mohomed terug bij Prithipura
Hierna heb ik snel wat geluncht en tot 18.30u gewerkt. Ik was dood op dus we zijn niet te laat gaan slapen.

Dinsdag, aan het einde van de ochtendzorg, kwam Juliet naar ons toe met de vraag of we mee wilden met een aantal Nangi’s naar een sportdag voor gehandicapten (para spelen).
Natuurlijk wilde we dat! We moesten alleen wel binnen 5 tot 10min klaar staan haha! Dus hup hup, snel omgekleed en de bus in.
Het was erg gezellig in de bus en de Nangi’s hadden er allemaal zin in! Wat ik super grappig en typisch vond: Het bleek dat we eigenlijk rond 08.30u hadden moeten vertrekken in plaats van 09.45u, dus we waren min of meer te laat.. De reden voor het late vertrek was volgens een begeleider dat iedereen in Sri Lanka de tijd niet heel serieus neemt. Maar toen we een uur later op de sportdag aankwamen, kwam het besef dat we toch wel ietsjes aan de late kant waren haha! Een aantal Nangi’s konden hierom zelfs niet meer mee doen met de sprint, dat was wel zielig! Zelf leken ze er niet zo’n probleem mee te hebben.
De sportdag was warm en erg leuk om te zien! We hebben veel lol gehad en mooie foto’s gemaakt! Er is één Nangi eerste geworden met verspringen en één Nangi 3e met kogelstoten vanuit de rolstoel. Rond 17.00u gingen we terug de bus in en vielen de meesten, inclusief ik, als een blok in slaap!
Om 18.00u waren we weer bij Prithipura aangekomen en waren Maartje, Hannah en ik het samen eens dat we snel wat zouden eten, douchen en maar naar bed zouden gaan.
Afgelopen weekend hebben we een broodrooster/tosti ijzer gekocht dus we aten die avond tosti’s en geroosterde boterhammen met tonijn uit blik!
Normaal gesproken eten we bij de ‘main kitchen’ dus ze verwachtte ons eigenlijk ook bleek achteraf… Een nangi kwam namelijk rond 19.00u naar boven met een bord vol pannenkoeken die ze speciaal voor ons hadden gemaakt!
We voelden ons best schuldig maar bij het ontbijt en de lunch, de volgende dag, waren ze ontzettend lekker!

Op woensdag kreeg ik iets meer tijd om goed aan de groep te wennen maar om 17.00u mocht ik toch mee naar de huisarts, omdat er een kindje, Jimmy, koorts en een flinke hoest had.
Wat wij best wel zielig vinden voor de kindjes, is dat afgelopen week en deze week een aantal dagen, het erg slecht weer is geweest. De temperatuur ligt dan ook veel lager en hierdoor zijn er veel kinderen ziek geworden. Sommige hebben dus zelfs koorts gekregen.
De huisarts was aardig en gaf aan dat het een infectie kon zijn dus gaf hij antibiotica en nog een 2 andere drankjes en 3 pillen. De totaalprijs was nog geen 1000LKR dus nog geen €5,50!!
Op de heen- en terugweg naar de huisarts regende het echt ontzettend hard! De straten stonden zowat blank en in de gootjes stond, (zonder overdrijven) bijna 20cm water!
We waren gelukkig snel klaar bij de huisarts en om 18.00u heb ik nog geholpen met het afmaken van de avondzorg.

De volgende dag, donderdag, zijn 2 kinderen, Jimmy en Sathsara, beide naar het kinderziekenhuis gebracht omdat het nog steeds niet goed met hun ging. Sathsara, van de Usha groep, had erg veel moeite met ademhalen en had ook een flinke hoest. 3 Akka’s en 2 kinderen gingen in een Tuktuk, op weg naar het ziekenhuis.
Gelukkig mocht Jimmy weer mee terug naar huis maar Sathsara moet nog in het ziekenhuis blijven. Verder deze dag heb ik de hele dag goed kunnen oefenen met de werkzaamheden om de Maithree.
Donderdag avond hebben we onze was gedaan, die we laten drogen in onze woonkamer (zie foto)

En toen was het alweer vrijdag!! Deze dag vloog ook voorbij en die avond hebben we al een hotel geboekt dus echt een dag om ergens naar toe te werken!
Het hotel dat we hebben geboekt staat in Negombo. We hebben voor Negombo gekozen, ondanks dat we er de eerste 2 dagen al zijn geweest, omdat een aantal Nangi’s zaterdag middag een dansvoorstelling zouden geven in de Town Hall in Negombo. Dit wilde wij graag bijwonen!
Het was erg leuk om te zien en ook de generale repetitie op vrijdag middag was al erg leuk!!

Zaterdag ochtend hebben we eerst lekker uitgeslapen, ontbeten en toen om 11.30u een full body massage geboekt voor ons alle drie! Dit was maar €11 voor 75min en het was ontzettend fijn dus we hebben optimaal genoten!! Hierna hebben we lekker gezwommen en wat boodschappen gedaan.
Om 15.30u moesten we ons klaar gaan maken voor de voorstelling. Het was erg leuk en echt gericht op de Srilankaanse cultuur. Dat wij, 3 blonde meiden, daar dus binnen zaten, was voor veel mensen het achterom kijken wel waard hahaha!
De meiden van Prithipura hebben erg goed gedanst en vonden het leuk dat we kwamen kijken!

Vandaag, zondag, hebben we lekker rustig aan gedaan. Uitgeslapen, lekker ontbeten en geshopt! Ik heb een super leuk jurkje en bijpassende oorbellen gekocht haha :)

‘smiddags hebben we aan school gewerkt en vanavond gaan we boodschappen doen en uit eten in Wattala.

Morgen weer vroeg en fris op voor een nieuwe week, dit keer weer op de Usha groep!

1. Ellen:
    17 september 2017
    Hartstikke leuk Simone wat maken jullie veel mee!
  2. Eva en Alberto:
    17 september 2017
    Leuk om weer te lezen! Tot vrijdag!!
  3. Peter en José:
    18 september 2017
    Wat een prachtig uitgebreid verhaal. Onvoorstelbaar wat jullie allemaal meemaken. Een ervaring om nooit te vergeten.