De laatste weken in Sri Lanka

6 februari 2018 - Etten-Leur, Nederland

Hee allemaal, dit wordt de allerlaatste blog!

Ik typ dit  eerste deel na mijn laatste nachtje slapen in Sri Lanka.. vanavond is het tijd om naar huis te gaan, ik heb een beetje dubbele gevoelens maar super veel zin om naar huis te komen!!
De afgelopen weken met Rick waren heerlijk! Rick vindt het land net zo mooi als ik en we hebben erg genoten van alles wat we hebben gezien en gedaan.

In Sigiriya, waar ik in de vorige blog was gebleven, hebben we de Lion Rock beklommen. Dit was echt indrukwekkend, ontzettend hoog en mooi!! De volgende dag hebben we rustig aan onze spullen weer ingepakt en zijn we naar Kandy gegaan. Rick voelde zich helaas niet lekker en was flink ziek van waarschijnlijk de lange reis en de vermoeidheid. Hierdoor hebben we van Kandy niets kunnen zien.
​Na een goede nachtrust zijn we op de trein van Kandy naar Nuwara Eliya gestapt.
Mijn god!! Wat was het daar koud!! 12 graden haha. 12 graden in de zon was nog oké maar 12 graden in het donker, zonder zonlicht. Het voelde alsof onze ledematen er afvroren. In Nuwara Eliya hebben we na aankomst een tour gedaan met een vriendelijke tuktuk chauffeur naar prachtige watervallen en een theeplantage. Daarna zijn we lekker ergens gaan eten en redelijk vroeg naar bed gegaan omdat we de volgende morgen om 05.30u weer in de tuktuk moesten zitten naar Horton Plains National Park om naar Worlds End te gaan.
​Worlds End is een enorme klif waarbij het lijkt alsof je aan het einde van de wereld staat. Het was een prachtig uitzicht en de wandeltocht, die na een uur in de tuktuk eindelijk begon, was ook prachtig!!

​De volgende dag werd het tijd om weer te vertrekken, dit keer met de trein van Nuwara Eliya naar Ella. In Ella zaten we in een super leuk 'chaletje' waarbij we een eigen terrasje hadden en twee hangmatten. We hebben de 2,5 dag in Ella erg genoten van het lekkere eten, de gezellige restaurantjes met live muziek en natuurlijk hebben we de Little Adams Peak beklommen.
Na de Little Adams Peak zijn we doorgelopen naar de Nine Arches Brigde, Deze wilden we nog graag zien en hier was ik zelf ook nog niet geweest. Het was erg indrukwekkend, zeker toen er een trein langs kwam met flink veel getoeter.
De volgende dag zijn we na een lekkere lunch bij café Chill in Ella doorgereist met de bus naar Tissamaharama. We moesten één keer overstappen maar dit ging erg vlot en we zijn goed geholpen door de locale bevolking.
Hier kwam we rond een uur of 5 aan en hebben lekker avond gegeten en uitgerust. De volgende ochtend stond namelijk een safari in Yala National Park gepland waarvoor we om 04.00u ons bed uit moesten.
​De safari was prachtig!! We hebben olifanten, krokodillen, apen, wilde herten, mungos (soort fret) en heel veel vogels gezien. Helaas geen luipaarden maar de safari was zeker geslaagd!
​Na Tissamaharama zijn we met de bus naar Tangalle gereisd. Hier hebben we drie nachten uitgerust aan het strand. Bij het hotel zaten drie gratis massages van 30min dus hier hebben we ook lekker gebruik van gemaakt haha.
Na 3 dagen chillen zijn we doorgereist naar Weligama waar we bij Linda en Thilina gesurfd hebben. Ik ken Linda en Thilinia van het Layback Hostel waar ik met Cynthia ben geweest en waar ook papa en mama geslapen hebben. Het was erg gezellig en het surfen ging super goed!! Ook Rick zijn eerste keer surfen ging erg goed, maar Rick is natuurlijk een echte water rat haha!

​Na Weligama zijn we naar Unawatuna gereisd waar we onze laatste 4 dagen aan het strand gingen chillen. We hebben ontzettend genoten en zijn best wel verkleurd!

Op zondag 4 februari vertrokken we in de middag, na een heerlijk ontbijt aan het strand, naar Colombo. We vertrokken met een airconditioned bus van Galle naar Maharagama en vanuit daar zijn we met de tuktuk naar Momo’s Restaurant gegaan.  Hier heb ik de afgelopen maanden 5 keer gegeten en het is er super lekker. Na een lekker diner zijn we naar Mahesh gegaan. Hier heb ik al twee keer geslapen met Maartje en Hannah. Het ligt dichtbij Momo én Prithipura dus dat was handig haha!
Helaas voelden Rick en ik ons beide niet lekker. Vooral Rick had hier de hele volgende dag nog last van. Erge hoofdpijn en misselijkheidsgevoel. Toch hadden we best een drukke dag. We moesten in de ochtend langs Prithipura voor het laatste afscheid en het ophalen van mijn koffer(s).
Het afscheid was fijn en het was erg leuk om de kindjes en Akka’s nog één keer te zien. Het gevoel dat het nu is afgelopen dringt steeds meer door maar ik ben klaar om naar huis te komen!!

Na het bezoek aan Prithipura hebben we onze spullen bij Leighton Resort gedumpt en hebben we met Tessa en Peter (nicht van Femke) afgesproken. Dit was erg gezellig. Zij zijn nu bezig met hun laatste maand reizen van hun wereld reis de afgelopen maanden. Ik heb wat tips gedeeld en we hebben gezellig gekletst.

De reis was op zich goed verlopen. Helaas was Rick echt niet lekker en bleek 39,3 graden koorts te hebben. Vooral voor hem duurde de vliegreis dus nog langer dan normaal maar eenmaal op Schiphol waren we zo blij om onze moeders te zien zwaaien achter het glas!!
Nadat we onze backpacks van de band hadden gehaald en we door de deuren van de aankomsthal liepen zagen we een groot spandoek met daarnaast mijn zusje en mijn beste vriendinnen, Renate, Femke & Ghislaine. Dat was zo leuk en lief! Wat een ontvangst!
En jezus, wat is het koud!!! Maar dat went wel weer!
Thuis was het erg fijn om lekker bij te kletsen met papa, opa & oma en Annelijn die langs kwamen.

Ik kijk terug op een ontzettend mooie tijd, nog mooier dan ik voorafgaand aan dit avontuur kon bedenken. Ik ben terug gekomen met een enorm rijke ervaring en ik ben super trots dat het zo goed is gegaan!

​Bedankt iedereen voor het volgen van mijn reis en het lezen van mijn verhalen!!

1. Willy-An:
    7 februari 2018
    Simone, bedankt voor je leuke blogs. Ik heb zo van afstand met je mee kunnen genieten. 😘
  2. Peter en José:
    7 februari 2018
    Ook wij hebben genoten van je ontzettend goed geschreven blogs. Je hebt schrijftalent. Mocht je veel tijd over hebben, kun je altijd nog een boek gaan schrijven. Je weet inmiddels zoveel van Sri Lanka, zodat een reisverhaal om te beginnen een peulenschilletje voor jou is. Bedankt voor je trouwe blogs. Tot ziens in de Turfstraat.
  3. Tante José:
    9 februari 2018
    Mooi verhaal, en welkom thuis Simone en Rick, bij ons in de buurt!!!